Investoinnit käytettävyydeksi, osa 3:Huoltosopimusmallilla ennakoitavuutta ja kustannussäästöjä

KESÄKUU 4, 2020

Antti Hukkanen, toimitusjohtaja | Janna Ehrnstén, myyntipäällikkö

Kustannustehokas viemäristön hoito edellyttää ammattimaista suunnittelua ja korjaustyötä sekä korjausinvestointien oikea-aikaista kohdentamista. Kiinteistön omistajalle olennaista on kuitenkin kiinteistön käytettävyys ja sen ylläpitäminen. QL Protectionin huoltosopimusmallissa nämä kaikki asiat ovat sisäänrakennettuina.

Tarveperusteinen lähestymistapa

Viemäristöllä on ainoastaan käytettävyysarvoa, ei esimerkiksi kosmeettista arvoa. Siksi kustannustehokasta viemäristön hoitoa on kohdentaa huolto- ja korjaustoimenpiteet oikea-aikaisesti niihin viemäristön osiin, jotka korjausta kulloinkin tarvitsevat koko viemäristön sijaan.

Riippuen kiinteistön tyypistä, viemäristön eri osilla voi olla merkittäviäkin eroja elinkaaressa. Esimerkiksi vaakaviemärit voivat olla jo tiensä päässä ja siksi vuotaa rakenteisiin. Pystyviemäreillä sen sijaan voi olla käyttöikää jäljellä jopa sadaksi vuodeksi. Miksi siis korjata niitä, kun tarvetta korjaukselle ei vielä ole?

QL Protectionin viemäristön huoltosopimusmallissa kaikki tehtävät huolto- ja korjaustoimenpiteet perustuvat todettuihin tarpeisiin. Viemäristön osia, joilla on vielä käyttöikää, ei korvata ennen kuin se on todennetusti tarpeellista. Kohdennetuilla korjaustoimenpiteillä pidetään huolta myös siitä, että kiinteistön käytettävyys ei merkittävissä määrin häiriinny.

Edullinen ja ennakoitava

Tarveperusteisen korjaamisen kustannukset ovat lähtökohtaisesti huoltosopimuskaudella 15-50 % pienemmät verrattuna kertakorjauskustannukseen. Ensimmäisenä vuonna kustannussäästö voi olla jopa 90 %, koska kustannukset jaksottuvat koko sopimuskaudelle (5-15 vuotta), eikä suurta kertainvestointia ja remonttilainaa tarvita.

Koska huoltosopimus solmitaan määräajaksi, ovat kaikki siihen liittyvät kustannukset tiedossa jo sopimuksen allekirjoitushetkellä koko sopimuskaudeksi. Tämä mahdollistaa tarkan vuosittaisen budjetoinnin ja tuo ennakoitavuutta yhtiön taloudenpitoon. Omistajan kannalta merkittävintä arvoa tuottaa kuitenkin kiinteistön käytettävyyden säilyminen korkealla tasolla koko huoltosopimuskauden ajan.

Heräsikö kiinnostuksesi?

Ota yhteyttä – kerromme mielellämme lisää ja teemme ehdotuksen juuri sinun kiinteistöllesi sopivasta huoltosopimuspaketista.

Janna Ehrnstén
Myyntipäällikkö
Puh. 044 732 5822
janna.ehrnsten@quattrolining.fi

_ _ _

Juttusarjassamme on julkaistu kaiken kaikkiaan kolme artikkelia. Voit lukea sarjan ensimmäisen artikkelin täältä ja toisen täältä. Kun seuraat sosiaalisen median kanaviamme, saat ensimmäisten joukossa tiedon julkaisuistamme!

Facebook | LinkedIn